Skip to content

Van goede voornemens naar gezonde gewoontes

Januari, de maand waarin alle broeksknopen op springen staan en goede voornemens in het rond vliegen. Ja hoor, ook bij Studio Dott. Die sportieve voornemens ook volhouden, dat is een andere zaak. Daarom bedachten we samen met Sport Vlaanderen voor het tweede jaar op rij een online campagne om de Vlaming uit z'n zetel te krijgen. We gingen voor personalisatie en zichtbare impact. Ons doel? Het sportgedrag van de Vlaming op een duurzame manier veranderen.

 

  • Client: Sport Vlaanderen
  • www.sport.vlaanderen

Een actie die in het oog springt

Wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat gemiddeld maar 12% van de mensen hun goede voornemens ook echt volhoudt. De ambitie van deze campagne was duidelijk: het gemiddelde van 12% overstijgen. Samen met Sport Vlaanderen kozen we ervoor om een originele communicatiecampagne op te zetten. Niet zomaar eentje die zoveel mogelijk mensen probeert te bereiken, maar een campagne waar communicatie en service één worden. Zo konden we een campagne creëren die gericht inzet op een duurzame, sportieve gedragsverandering en zich aanpast aan iedere specifieke deelnemer.

IMG_3346

Persona en journey?
De spelregels van een sterke campagne

Het succes van de campagne ligt bij de vijf unieke persona's en customer journey die we creëerden. De persona's hebben elk hun eigen goede voornemen en persoonlijke motivatie om te beginnen met sporten. De customer journey is het 2de belangrijke basiselement die we uitstippelden. We gingen op zoek naar de motivationele elementen die iemand ervaart wanneer hij of zij begin januari start met sporten en dat drie maanden probeert vol te houden. Zo bepaalden we de meest voorkomende hindernissen en thema’s waarmee iemand kan worstelen bij het bereiken van zijn of haar voornemen.

A4 Paper Sheet Mockup (1)

De 'goede voornemens'-campagne

De persona’s en customer journey gebruikten we als bouwstenen voor de campagne. Geïnteresseerden konden zich online inschrijven en werden 3 maanden lang ondersteund door Sport Vlaanderen om hun goede voornemen vol te houden. Maar wat maakt deze campagne nu zo uniek?

Chatbot als virtuele coach

Om te polsen naar de goede voornemens van de deelnemers bouwden we een ‘goede voornemens'-coach. Deze ‘goede voornemens'-coach, een chatbot, stelde in een dialoog een aantal vragen aan de deelnemers. Op basis van de antwoorden die een gebruiker gaf aan de coach, stelden we een sport- en motivatieprofiel op. Dat gebruikten we om alle communicatie naar die deelnemer te personaliseren en zo relevant mogelijk te maken.

design (1)
bw landbot
SportVlaanderen-30-11-19-Socials-77

Een campagne met echte mensen

Op basis van de vijf persona’s werden ook vijf Vlamingen gecast als de gezichten van de campagne. Echte mensen, met hun eigen unieke motivaties en goede voornemens, in lijn met de persona’s. Drie maanden lang werden deze ‘Volhouders’  door Sport Vlaanderen gecoacht en elke week deelden ze hun ervaring via sociale media. Zowel de hoogtepunten als de dipjes werden getoond om een realistisch beeld weer te geven.

SportVlaanderen-30-11-19-Socials-64
SportVlaanderen-30-11-19-Socials-52
SportVlaanderen-30-11-19-Socials-59

Gepersonaliseerde coaching voor iedereen

Na het beantwoorden van de vragen in de chatbot werden de deelnemers gematcht aan één van deze vijf Vlamingen: de persoon bij wie je het beste aansluit op vlak van goede voornemens en motivatie. Via sociale media kon je je sportieve buddy volgen en elkaar aanmoedigen.

Op basis van het sport- en motivatieprofiel kreeg elke deelnemer ook een wekelijkse gepersonaliseerde nieuwsbrief toegestuurd met onder andere trainingsschema's op maat en video's met oefeningen die je thuis kan doen. Daarin stonden ook relevante tips die inspeelden op het goede voornemen waar iemand naartoe werkte, welke sport ze beoefenden en hoelang ze hun voornemen al aan het volhouden waren.

screenshot mail v3

Goede voornemens op kop

Drie maanden lang werden alle deelnemers ondersteund en toegejuicht. Heel sportief allemaal, maar leverde dat ook een meetbare impact op? Ja, zeker! Uiteindelijk gaf meer dan 70% aan dat de campagne hen enorm had geholpen in het volhouden van hun goede voornemen. Een mooie en succesvolle start voor 2020!

Winnaars innoveren

Door de ‘goede voornemens’-campagne te bekijken vanuit een servicegericht standpunt konden we samen met onze partners ervoor zorgen dat we een unieke, langdurige en gepersonaliseerde actie creëerden. Met als uiteindelijk resultaat een positieve en duurzame gedragswijziging bij de Vlaming. Of met andere woorden: een fitter en gezonder Vlaanderen. Good things come to those who innovate!

Jouw customer experience ook een boost geven met een duurzame marketingactie?

Of kunnen we jou met iets anders helpen?
Aarzel niet om ons te contacteren!

More projects

You might also like these projects...

Next project

You might also like this project...